zaterdag 2 augustus 2014

Opzoek naar bevers!


Vorig jaar was ik gevraagd om een interviewtje te geven over een foto die ik had gemaakt van een reegeit, voor het blad Argus van de faunabescherming. "Het verhaal achter de foto" heette het artikel. Super leuk dat ze mij daarvoor hadden gevraagd!
Een paar weken later kreeg ik een mailtje van de interviewster met daarin de vraag of ik het leuk zou vinden om een keer met haar een boottochtje door de Biesbosch te gaan doen om opzoek te gaan naar bevers, ik was helemaal enthousiast! Nog nooit heb ik een bever gezien, wel eens de sporen van afgeknaagd hout en zelfs een keer een beverburcht, maar nog nooit een bever zelf! En een boottochtje door de natuur is sowieso al heel leuk!


Inmiddels hebben we dat nu gedaan en wat een geweldige tocht was het!
Nettie had al verschillende keren zo'n boottocht gemaakt, maar ze had nog nooit een bever gezien. Ze bereidde mij al voor dat de kans niet zo heel groot zou zijn om er een te zien te krijgen. Het zou heel leuk zijn als we ze zouden zien, maar ik vond het al fijn om lekker buiten vanaf het water van de natuur te genieten, het weer alleen al was super!

We waren nog maar net van wal en de eerste bever liet zich al zien!!!


Wooooow we hebben gewoon een bever gezien!! Ze zijn zo mooi en veel groter dan ik in eerste instantie dacht! Maar alle mensen (+/- 30) op de boot waren net zo blij als wij om de bever te zien en stormden met z'n allen naar die ene kant van de boot, waardoor hij helemaal scheef hing! En tja, weg bever, met een harde klap op het water van zijn staart dook hij weer onder


In totaal hebben we negen bevers gezien en ook nog een baby'tje, zo ontzettend lief! Foto's maken was niet heel makkelijk, de mensen op de boot waren best druk en als we er één zagen stormden ze massaal van voor naar achteren waardoor de bevers er snel weer vandoor gingen, ik geef ze ook groot gelijk! 
De bevers dan ;-)














































 Deze fuut liet speciaal voor ons even zijn eitjes zien
































































Zo heb ik ook nog nooit een ijsvogel gezien en die avond gewoon vijf! Mijn dag kon echt niet meer stuk!
Ineens hoorde ik de roep van een ijsvogel, tenminste dat dacht ik (ik heb er nog nooit een gehoord). En daar zat hij, prachtig die kleuren! Niet veel later scheerden er twee over het water achter elkaar aan, het waren net neon flitsjes.




We raakten wel een beetje de tel kwijt op een gegeven moment, we werden overspoeld met bevers!


De schemering zette zich langzaam in en we voeren weer terug, Wat een boottochtje! Zoveel moois gezien in die korte tijd, zeker voor herhaling vatbaar!



Dank je wel Nettie voor het onvergetelijke vaartochtje!

1 opmerking:

  1. Hoi Anoek
    wat een geweldige serie heb je kier weer neer gezet erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen